Vinyasayoga

Vill du stärka din kropp med yoga så är Vinyasayoga något för dig. På mina pass läggs fokus på att hitta styrkan i bål, bäckenbotten och magens djupa muskulatur med hjälp av yogan. Detta passar väldigt bra om du tex har varit gravid de närmsta åren, har ryggproblem, inkontinens problem eller vill stärka detta område i allmänhet. Vi flödar igenom olika sekvenser av positioner som stärker och öppnar upp din kropp. De olika passen kan ha olika teman som låter dig utforska yoga i kropp och sinne men ett särskilt fokus kommer att ligga på mage, rygg och bäcken. Jag strävar efter att leda dig igenom en så säker praktik som möjligt, och erbjuda både nybörjare och erfarna yogis ett pass som passar alla.

Vad är Yoga?

Yoga kan ha lite olika meningar men den vanligaste betydelsen är “förening” eller “union”. Det syftar på en förening och balans i kropp, själ och sinne. Så i sig är Yoga är ett metodsystem för högre hälsa i kropp, själ och sinne som har sitt ursprung i Indien för minst 5000 år sedan. Yogan utveklades i Indusdalen som en perspektivlära för att organisera och strukturera en kultur som blev en högkultur med mycket hög etik och moral. Man levde nära naturen och ansåg att allt levande var besjälat. Denna högkultur införde demokrati, motade destruktivitet med icke våld och byggde ett beständigt samhälle genom att stärka individen.

En av “vägarna” i yoga är Hathayoga, den fysiska vägen. Det är denna del av yoga som vi västerlänningar förknippar med yoga. Ur den klassiska hathayogan har all modern fysisk yoga sedan utvecklats till ett oändligt antal yogastilar med lite olika fokus. Vinysayoga är en av de vanligast förekommande yogastilarna idag.

Vad är Vinyasayoga?

Vinyasa betyder “att placera på ett visst sätt”. Vinyasayoga har sin bas och grund i Viniyoga som i sin tur är en vidareutveckling av klassisk Hathayoga.
Arbetssättet  i Vinyasayoga innebär att beroende på hur du placerar dig i positionerna, hur du rör dig och i vilken följd, får konsekvens för hur din livsenergi löper genom kroppen. Man arbetar med sekvenser av rörelser som är styrda av andningen som har till syfte att avblockera uppdämd energi och öka cirkulationen i kroppen. Solhälsningen är ett exempel på en yogasekvens.
I Vinyasayoga lägger man stor vikt vid individens anatomi, biomekanik, fysiologi och förutsättningar i stunden. Som i all fysisk yoga kombineras positionerna (asanas) och andningen (pranayama) och det ger en kraftfull och effektiv träning för områden som är svaga, cirkulation i muskler, elastisk bindväv och en utrensning av slaggprodukter. I vinyasayoga anpassar läraren de olika yogapostionerna till individen och nivån på den grupp som går på passet.

I Vinyasayoga vill man låta rörelsen och det sinnliga fokuset följa andningen. Det ger cirkulation och värme i blodet, balanserar våra nerver, ökar vår energi, minskar belastningen på skelettet, ökar syreupptagningen, stärker immunförsvaret samt minskar sinnlig stress.
All fysisk yoga ökar förståelsen för kroppen och sinnet. Att lyssna till  sin kropp, bli medveten om kroppen utan att döma, att fokusera på nuet, och låta alla funderingar komma och gå när man befinner sig på yogamattan.

Vinyasayogan kan undervisas både på individnivå och i grupp. Vinyasayoga kan se väldigt olika ut. Allt mellan en anpassad terapeutisk yogapraktik till en avancerad praktik för den erfarne yogin/yoginin.
Ett Vinyasayogapass innehåller alltid asanas (fysiska positioner), pranayama (andningsfokus) och meditiation. Det ser dock olika ut från pass till pass. Läraren kan fritt anpassa efter gruppens och individens erfarenhet. Ofta har passen ett tema, tex höftöppande postitoner, drishti-blickfokus, ahimsa – att inte åsamka skada (på sin kropp) osv…

Länkar
Vill du fördjupa dig eller hitta lite egen praktik så kan jag rekommendera dessa länkar.
www.yogajournal.com
www.mindbodygreen.com
www.yogafordig.nu
www.yogadork.com
www.yogagrossisten.se
www.yogamad.com

 

4 svar på ”Vinyasayoga”

  1. Hej! Om jag vill testa vinyasayoga en gång innan jag köper tio -kort, ska jag gå den 17/2 då? Har ingen yogamatta, finns det att låna? Och betalar man i handen när man kommer dit eller är det via bankgiro?

    Mvh Mimmi

    1. Hej Mimmi!
      Ja kom om du kan den 17/2 för att testa passet. Du kan betala dropin på plats med Swisch eller kontant. Alternativt om du vill fortsätta kursen så kan du betala ett tiokort och låta det första passet ingå i det. Mattor finns att låna. Varmt välkommen!

Kommentera